Het is officieel. De ‘intelligente lockdown’ zal zeker nog tot 28 april gaan duren. Dat betekent dat we nog 4 weken thuis werken. Dat de kinderen nog 4 weken thuis onderwijs krijgen. Dat de restaurants, kapsalons, sportscholen en sauna’s tot die tijd dicht blijven. Oftewel, we zitten nog een aantal weken aan huis gekluisterd.

Best pittig.

Deze maatregelen zijn voor een heel goed doel! Zeker weten. Dit neemt niet weg dat het thuis zitten best pittig kan zijn. Het is een enge tijd. Word ik ook ziek? Wie om me heen zal het krijgen? Hoe komen we er doorheen? Misschien kan je door deze coronacrisis je werk niet meer doen. Hoe gaat het dan financieel? Je zit ook nog met heel het gezin thuis, wat veel aanpassingen vraagt. En je kan niet zomaar even de deur uit om te gaan sporten, te repeteren met de band of wat je hiervoor deed als ontspanning. Hoe krijg je dit in je hoofd allemaal op een rijtje?

Je hoofd draait overuren.

Thuis zitten klonk misschien aantrekkelijk. Een soort vakantie. Maar nu we een paar weken verder zijn, blijkt het toch niet zo rustig. De stress, emoties en zorgen die je al had, zijn niet verdwenen doordat je een stapje terug moest doen. Er is een grote kans dat ze juist erger zijn geworden. Niet alleen doordat de onzekerheid van deze tijd niet meehelpt. Maar ook juist omdat je nu niet meer voor jezelf kunt vluchten. Je komt jezelf tegen. Je hoofd draait overuren. De muren komen op je af.

De rust in je hoofd bewaren.

De laatste weken krijg ik dan ook vaak dezelfde soort vragen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet zoveel pieker? Wat kan ik doen dat ik niet meer zo snel geïrriteerd, gefrustreerd, boos of verdrietig wordt? Hoe kan ik de rust in mijn hoofd bewaren? Met een paar kleine aanpassingen kan je zelf al heel veel doen.

1.Zorg voor structuur.

Wanneer je hele dagen thuis zit, is het verleidelijk om makkelijker te worden. Ik kan ook wel een uur later uit bed komen. Stofzuigen kan wel wachten tot morgen. Het heeft geen haast, straks kan ik het ook nog wel afmaken. Het klinkt heel zorgeloos. Maar juist door de structuur te laten varen, ga je meer piekeren en reageer je vaker heftiger. Structuur geeft houvast en duidelijkheid. Je blijft actiever, waardoor je hoofd minder kans krijgt om af te dwalen. Probeer ook thuis vast te houden aan bepaalde werktijden, vaste momenten waarop je eet, sport en slaapt.

2.De bank is om te ontspannen.

Nu je thuis werkt, is het onderscheid tussen werk en privé minder duidelijk. Je werkt aan de eettafel, waar je ook je maaltijden eet en over koetjes en kalfjes praat. Misschien verplaats je aan het einde van de dag met je laptop naar de bank, omdat die lekkerder zit. Terwijl je daar s’avonds ook ontspannen televisie wilt kijken. Wat is nu een werkplek en wat is nu de plek voor ontspanning? Om je werk makkelijker los te kunnen laten helpt het om 1 plek in huis in te richten als je werkplek. De komende tijd is dit het enige dat je daar doet. Ben je klaar met je werk dan verplaats je je naar bijvoorbeeld de bank om te ontspannen. Zo kan je alsnog letterlijk afstand nemen van je werk.

3.Beweeg.

Bewegen is goed voor je lichaam en voor je geest. Het is een goede manier om je emoties te verwerken en je hoofd leeg te maken. De sportscholen zijn dicht, maar dit betekent niet dat er geen mogelijkheden zijn om te bewegen. Je kunt gaan wandelen. Op internet staan duizenden filmpjes van workouts die je vanuit huis kunt doen. Zet muziek aan en ga dansen. Er zijn mogelijkheden genoeg. Probeer iedere dag minimaal een half uur te bewegen.

4.Hobby’s.

Het is aanlokkelijk om voor de televisie neer te ploffen. En hoewel dat zeker niet slecht hoeft te zijn, is het voor veel mensen niet de manier om ze zich beter van gaan voelen. Dingen doen die je leuk vindt zijn dat wel. Je krijgt er energie van. Je krijgt inspiratie. Je kunt al je zorgen even vergeten. Je hebt echt even tijd voor jezelf. Kijk of je minimaal 1x per week een moment kunt plannen waarop jij iets gaat doen wat je leuk vindt. Maak muziek, ga schilderen, doe een cursus.

5.Contact.

Mensen zijn sociale wezens. We kunnen minder naar buiten. Afspreken met vrienden en familie zit er de komende weken nog niet in. Dit kan ervoor zorgen dat je eenzaam wordt. Of dat je verdrinkt in je eigen kleine wereldje. Blijf daarom contact zoeken. Iedereen heeft tegenwoordig een telefoon. Bel je vrienden en familie op en sla je samen door deze periode heen. Zwaai naar je buren. Maak een praatje met voorbijgangers. Wel op gepaste afstand uiteraard.

Extra tip.

Merk je dat het voor jou op dit moment echt heel lastig is om de rust in je hoofd te bewaren? Mindfulness en meditatie kunnen je helpen. Je kunt het overal en altijd doen en je hebt er geen speciale dingen voor nodig. Via mijn website kan je je aanmelden voor 3 gratis oefeningen voor meer rust. Probeer het vrijblijvend uit en ervaar hoe het jou helpt om je beter te gaan voelen.

Voel je goed.

Juist in deze rare tijd is het belangrijk dat jij je goed blijft voelen. Lichamelijk en geestelijk. Ik hoop dat ik je met deze tips hiermee heb kunnen helpen. Wil je graag meer informatie of hulp? Neem contact met me op via joyzfrijters@hotmail.com.