Susan kwam bij me omdat ze altijd heel veel last had van haar ongesteldheid. Tijdens haar menstruatie had ze pijn in haar onderrug en last van haar darmen. Vervelender vond ze hoe de hormonen in die week haar gedrag veranderde. Ze was ontzettend snel geïrriteerd. Niemand in haar omgeving was veilig voor haar gesnauw en haar woede uitbarstingen. Ze voelde zich heel schuldig naar haar nichtje waar ze iedere week een dag op past. Ookal kijkt ze normaal heel erg uit naar hun dag samen, die ene week in de maand verloor ze zelfs naar haar nichtje haar geduld.

Hormonen tijdens de menstruatie.

Een gemiddelde menstruatiecyclus duurt 28 dagen en kan in vier weken verdeeld worden. In de eerste week ben je ongesteld. Vooral tijdens de eerste dagen kan je last hebben van menstruatieklachten, zoals buikpijn of emotionele uitbarstingen. Daarna gaat het beter. In deze fase neemt het hormoon oestrogeen toe. Oestrogeen zorgt ervoor dat je meer energie krijgt, optimistischer bent en beter tegen stress kunt.  Deze stijging zet in de tweede week door. Ook zal aan het einde van deze week je testosteron toenemen. Hierdoor krijg je meer zin in seks. Niet verrassend dat dit gebeurt rond je eisprong.

De weg naar het dieptepunt.

Vanaf week drie gaat het weer minder lekker. Je oestrogeen daalt heel snel, terwijl het progesteronniveau toeneemt. Progesteron houdt de invloed van oestrogeen tegen. In deze week zal je daardoor minder energie hebben, liever thuis op de bank zitten en veel trek krijgen in snacks. In de vierde week daalt het oestrogeenlevel nog verder en neemt ook je progesteron af. Dit is de pms week. Je kunt last krijgen van stemmingswisselingen, somberheid, vermoeidheid, boosheid en klachten als hoofdpijn en rugpijn.

Hormonen uit balans.

Iedere vrouw is anders. De hier beschreven menstruatiecyclus van 28 dagen gaat uit van het gemiddelde. Het kan zijn dat jouw menstruatiecyclus langer of korter duurt en dat de verdeling in de weken ook niet helemaal opgaat. Naast je hormoonniveau bepalen ook zaken als stress, eetgewoonten, gezondheid, beweging en je energetisch systeem hoe je je iedere week voelt. Misschien gaat het over het algemeen goed, behalve die paar dagen in de maand. Eigenlijk maakt het niet uit om te begrijpen wat er aan de hand is. Als je tijdens je cyclus op een bepaald moment klachten krijgt, dan komt dat doordat je hormonen uit balans zijn.  

Miltchakra.

Wanneer je kijkt naar je energetisch systeem dan is je tweede chakra verbonden met menstruatieklachten. In de malvavisie wordt dit chakra miltchakra genoemd. Andere namen zijn seksueel centrum of sacraal chakra. Wanneer dit chakra uit balans is of er een blokkade zit, kunnen je hormonen ontregeld worden. Het worden horor-monen die je menstruatiecyclus tot een verschrikking maken. Rugpijn, hoofdpijn, diarree, misselijkheid, vermoeidheid, irritatie, somberheid en boosheid horen er allemaal bij. Het kan zelfs zo erg zijn dat je die ene week in de maand een heel ander persoon lijkt.

Energetische therapie.

Hormonen heb je nodig voor het regelen van verschillende functies en processen in je lichaam. Ze zullen er altijd zijn. Maar dit betekent niet dat je er ook echt last van hoeft te hebben. Energetische therapie hersteld de balans. Oestrogeen, progesteron en testosteron blijven hun werk doen om je menstruatiecyclus te regelen. Alleen dan zonder die vervelende pijnen en emoties. Susan heeft na haar behandeltraject geen pijnstillers meer nodig voor haar rugpijn. Haar darmen zijn rustiger. En ze is niet meer zo snel geïrriteerd en boos. Ze heeft het weer leuk met haar nichtje tijdens haar oppasdag. Zoals ze zelf zegt: ‘Ze verandert niet meer iedere maand in een heks.’

Wat kan je zelf doen?

Energetische therapie werkt goed wanneer je minder last wilt hebben van je ongesteldheid. Maar er zijn ook dingen die je zelf kunt doen om minder last te krijgen van je menstruatie.

 

  1. Houd je cyclus bij. Er zijn veel apps voor op je telefoon waarmee je dit kunt doen.
  2. Houd rekening met je cyclus. Weet jij dat je altijd heel moe en snel geïrriteerd bent net voor, tijdens of na je menstruatie? Pas daar je planning op aan. Het is natuurlijk harstikke leuk om me je kinderen (of neefje en nichtje) naar een indoor speeltuin te gaan. Maar op dat moment zijn die spelende, huilende en om snoep vragende kinderen misschien niet de beste omgeving voor je. Wil je niet gesloopt en chagrijnig die dag afsluiten ga dan een week eerder of later.
  3. Bespreek met je huisarts of een ander conceptiemiddel een optie voor je is. De soort en hoeveelheid hormonen in conceptiemiddelen verschilt per type. Het kan zijn dat een andere veel beter voor jou werkt.
  4. Er zijn verschillende natuurlijke supplementen die je hormonen reguleren. Voorbeelden hiervan zijn Teunisbloemolie en Agnus Castus. Check wel eerst bij de apotheek of deze supplementen samen gaan met medicijnen die je eventueel slikt.
  5. Zoals je eerder al kon lezen hebben je eetgewoonten en de hoeveelheid beweging ook invloed op je cyclus. Kijk daarom eens naar je gewoonten. Kan je wel iets gezonder eten of beweeg je eigenlijk te weinig? Kleine aanpassingen kunnen al een groot verschil maken. 
  6. De laatste misschien een beetje vreemde maar makkelijke en effectieve tip. Draag rode onderbroeken net voor en tijdens je ongesteldheid.

Meer informatie.

Als integraal therapeut maak ik gebruik van het energetisch systeem van mijn cliënten. Een onderdeel van dat systeem zijn chakra’s. Als deze niet helemaal goed functioneren, stroomt de energie niet goed en krijg je klachten. Een goede werking betekent een gezond lichaam en een gezonde geest. Denk jij dat (1 van) jouw chakra’s ook meer energie kan gebruiken? Klik hier voor meer informatie of het maken van een afspraak.