Vanavond, in de nacht van 26 op 27 oktober, wordt de klok van 03:00 naar 02:00 uur teruggezet. De Wintertijd gaat weer in. Dit betekent dat je vannacht een uur langer kan slapen. Maar ook dat, als je hier gevoelig voor bent, je de komende dagen meer moe kunt zijn, slechter slaapt of bijvoorbeeld hoofdpijn kan hebben.

Waarom de Wintertijd?

De wintertijd is de oorspronkelijke of echte tijd. De zomertijd is juist de aanpassing. In de jaren ’70 zijn deze tijden ingevoerd om ervoor te zorgen dat op de momenten dat de meeste mensen wakker zijn er meer daglichturen in de dagen zitten. Het idee hierachter was dat als het langer licht is je ook minder elektriciteit nodig hebt. Tegenwoordig wordt dat als een minder belangrijke motivatie gezien. Ook is er al een paar jaar een discussie over of we de klok wel moeten blijven verzetten. Wat daar ook uit gaat komen, op dit moment bestaan de winter- en zomertijd nog steeds.

Door de wintertijd krijg je een winterdip.

Het is waar dat in de wintermaanden veel mensen zich vaker moe voelen en wat somberder zijn. Toch heeft dit niets te maken met het verzetten van de klok. De oorzaak van de winterdip is aanleg en het feit dat er deze maanden minder uren daglicht per dag zijn. Dat de klok met de wintertijd een uur achteruit gaat, zorgt er juist voor dat het iets langer licht is. In dat opzicht zou je dus kunnen zeggen dat de wintertijd goed is voor mensen die last hebben van een winterdip.

Een jetlag-gevoel.

Het verzetten van de klok heeft invloed op je ritme. Je kan je hierdoor een paar dagen minder energiek voelen, moeilijker uit bed kunnen komen en lastiger in slaap vallen. Toch valt het ook wel mee met de verstoring van je ritme door het terugzetten van de klok. Het is een uur verschil dat te vergelijken is met bijvoorbeeld een reis naar Engeland. Als je daar naartoe gaat ben je over het algemeen ook binnen een paar dagen gewend. Dat is met de wintertijd ook zo. Het daglicht in de ochtend is het meest belangrijk voor je biologische klok. En dat is juist wat je met de wintertijd extra krijgt.

Tips.

Ondanks dat je door de wintertijd geen winterdip krijgt of dat je na een paar dagen vaak weer gewend bent, kan het wel vervelend zijn als je last hebt van het verzetten van de klok. Deze tips zullen het makkelijker voor je maken:

 

  1. Maak de overgang kleiner. Ga vanavond bijvoorbeeld later naar bed en sta op dezelfde tijd als normaal op. Zo vang je een deel van het uur tijdverschil op. Dit kan je zelfs nog verder uitbreiden door hier al een paar dagen van te voren mee te beginnen. Ga 6 dagen achter elkaar bijvoorbeeld iedere dag 10 minuten later (wintertijd) naar bed.
  2. Zorg voor voldoende (dag)licht. Doe bij het opstaan gelijk veel licht aan, gebruik s’ochtends een daglichtlamp en wordt wakker met een lichtwekker. Op deze manier krijgt je lichaam meteen bij het wakker worden het signaal dat het dag is.
  3. Buitenlucht en daglicht zorgen ervoor dat je je beter voelt. Helemaal na het verzetten van de klok kan dit je helpen. Maak bijvoorbeeld in je lunchpauze een wandelingetje.
  4. Net zoals het belangrijk is om in de ochtend licht op te zoeken, is het belangrijk om in de avond het licht steeds meer te dimmen. Minder licht geeft je lichaam het signaal dat het tijd is om naar bed te gaan. Dus zet je tv en computer uit. Leg je telefoon opzij. En doe die schemerlamp aan in plaats van het felle licht boven je eettafel.
  5. Probeer in de ochtend te gaan sporten. Je lichaam maakt tijdens het sporten endorfine aan waardoor je je energieker gaat voelen. S’Avonds sporten zorgt er daarentegen voor dat je moeilijker in slaap valt. En dat heeft ook weer invloed op je ritme en op hoe makkelijk je in de ochtend je bed uit kunt komen.
  6. Voor je lichaam is ritme heel belangrijk. Zo weet het precies hoe laat het is en ‘hoeveel energie’ het nodig heeft. Ga daarom op vaste tijden naar bed, sta op vaste tijden op en probeer op vaste tijden te eten.
  7. Veel mensen vinden de zomertijd leuker, omdat ze de zomer een leukere periode van het jaar vinden. De dagen zijn langer, het wordt warmer, er is veel te doen in de buitenlucht. Of de wintertijd nu wel of niet zou bestaan, het is een feit dat de dagen in de winter korter zijn en dat het buiten kouder wordt. Probeer van de charme van deze periode te gaan genieten. Maak je huis gezellig met kaarsjes, drink warme chocolademelk, houdt een spelletjesavond. Wat dan ook. Vul je vrije tijd met dingen die je leuk vindt.
  8. Wat ook kan helpen is het besef dat je niet de enige bent die moet wennen aan de wintertijd en dat je lichaam over het algemeen binnen een paar dagen weer in het ritme zit. Maak het jezelf niet te moeilijk. Het is wat het is en het komt ook weer goed.  

Meer informatie.

Als integraal therapeut combineer ik gesprekken over de oorzaak van de klacht met het opladen van het energetisch systeem van mijn cliënten. Een onderdeel van dat systeem zijn chakra’s. Als deze niet helemaal goed functioneren, stroomt de energie niet goed en krijg je klachten. Een goede werking betekent een gezond lichaam en een gezonde geest. Maar om dat vast te houden is er ook inzicht nodig in waarom in eerste instantie de klacht is ontstaan. Anders ben je zo terug bij af. Denk jij dat integrale therapie jou ook kan helpen? Klik hier voor meer informatie of het maken van een afspraak.

Blijf op de hoogte!

Wil je geen blog, nieuws of acties missen? Like mijn facebookpagina.