Als mijn wekker gaat wil ik me het liefst nog een paar keer omdraaien. Ik kom al moe mijn bed uit en moet mezelf dwingen om te gaan douchen en naar mijn werk te gaan. De dagen duren lang. Hiervoor vond ik het niet erg om te gaan werken. En ook na het werk vond ik het super leuk om met vrienden een hapje te eten, met mijn vriend te gaan sporten of in het weekend piano te spelen en de stad in te gaan. Nu ben ik zo moe en futloos dat alles me moeite kost en ik nergens meer zin in heb. Ik zou zo graag weer meer energie krijgen.’ Dit is wat Britt me vertelde toen ze bij mij op afspraak kwam.

Oorzaken van vermoeidheid.

Er zijn verschillende redenen waardoor je je moe kunt voelen. Heb je hier al een tijdje last van, ga dan naar de huisarts voor een onderzoek. Naast de medische oorzaken zijn er ook andere dingen die ervoor kunnen zorgen dat je weinig energie hebt. Het kan komen doordat je te weinig of juist te veel slaapt, je zonder dat je het merkt slaapapneu hebt of je te weinig voedingstoffen en vocht binnenkrijgt iedere dag. Ook kunnen een verstoorde biologische klok door onregelmatige werktijden, stress en geen tijd om te ontspannen ervoor zorgen dat je moe bent.

Britt was moe zonder reden.

Britt was moe zonder reden. Tenminste dat dacht ze. De onderzoeken bij de huisarts hadden niets opgeleverd. Ook sliep ze genoeg, lette ze goed op haar eten en had ze regelmatige werktijden. Ze wist niet wat ze kon doen. Na een paar gesprekken was de oorzaak wel duidelijk. Britt was zo perfectionistisch door haar faalangst dat ze zich bij alles meer dan 100% inzette. Alles moest perfect zijn en zelfs dan het liefst nog beter. Eenmaal in bed herhaalde ze in haar hoofd de hele dag en was ze alleen maar bezig met wat anders moest. Iedere seconde dat ze wakker was, stonden haar hersenen in standje overactief.

Vicieuze cirkel.

Het op scherp staan was een soort verdedigingsmechanisme dat Britt zich toen ze jong was aangeleerd had. In de loop van de jaren was dit zo normaal voor haar geworden dat ze zelf niet doorhad dat ze het deed. Het gevolg was wel dat dit zoveel energie vroeg dat haar energetisch systeem (chakra’s, meridianen, etc.) uit balans was geraakt. Omdat er zoveel energie naar haar perfectionisme en faalangst ging, bleef er te weinig over voor de rest. Ze werd moe. Haar vermoeidheid wakkerde haar perfectionisme en faalangst aan. Ze had weinig energie en zette daardoor nog een tandje bij om alles perfect te doen. Met het gevolg dat haar energetisch systeem nog verder leeg liep en ze nog vermoeider werd. Het was een vicieuze cirkel.

Weer in de opwaartse spiraal.

Alleen het opladen van haar chakra’s was niet de oplossing. Dan zou ze binnen korte tijd weer terug bij af zijn. Simpel tegen zichzelf zeggen dat ze het allemaal niet zo perfect hoeft, was ook het antwoord niet. Ze had dit zichzelf met een reden aangeleerd. Zonder zich te realiseren wat die reden was en dat het nu niet meer de beste manier voor haar is, zou ze zo weer in haar oude patroon terugvallen. Door het combineren van gesprekken over het hoe, wat, waarom van haar gedrag en het opladen van haar chakra’s ging Britt zich weer beter voelen. Het opladen van de chakra’s zorgde voor meer energie en het veranderen van haar gedachten en gedrag hielden dit in stand of eigenlijk versterkte het effect. Ze zat weer in een opwaartse spiraal.

Tips voor meer energie.

Het is niet altijd even duidelijk wat de reden is dat je weinig energie hebt. Het kan door heel veel dingen komen. Soms is er iemand anders nodig om je te laten zien waar je vermoeidheid vandaan komt. Maar dit betekent niet dat je zelf niets kunt doen. Deze tips helpen je om je weer energieker te gaan voelen.

 

  • Als je dat nog niet hebt gedaan, ga naar de huisarts. Je huisarts kan medische oorzaken opsporen of uitsluiten.
  • Kijk of je je voedingspatroon kunt verbeteren. Sla je ontbijt niet over, neem gezonde tussendoortjes, drink genoeg en eet gevarieerd.
  • Een overdosis cafeïne kan ook voor vermoeidheid zorgen. Drink jij veel koffie, thee of cola? Probeer hier wat minder van te nemen.
  • Slaap goed. Ga op dezelfde tijden naar bed en sta op dezelfde tijd op zodat je een vast slaapritme krijgt. Onderzoek hoeveel nachtrust je nodig hebt. 8 uur is gemiddeld. Het kan ook zijn dat jij fitter bent als je 6 of misschien juist 9 uur slaapt.
  • Beweeg voldoende. Het liefst 5 dagen per week minimaal een half uur per keer. Door de beweging maakt je lichaam endorfine aan waardoor je je energieker voelt.
  • Zorg dat je veel dingen doet die je leuk vindt. Leuke dingen geven energie, terwijl dingen die je niet leuk vindt je energie opzuigen.
  • Zorg voor genoeg tijd voor jezelf en ontspanningsmomenten. Je lichaam en je geest hebben dat nodig om op te laden.
  • In het najaar en de winter is er minder daglicht. Deze periode is het daardoor moeilijker voor je lichaam om zelf voldoende vitamine D aan te maken. Van een tekort aan vitamine D wordt je moe. Heb je vooral in deze periode van het jaar last van vermoeidheid? Help je lichaam bij de aanmaak van vitamine D door bijvoorbeeld iedere dag even naar buiten te gaan, een daglichtlamp aan te schaffen en regelmatig vette vis of ei te eten.

Meer informatie.

Als integraal therapeut combineer ik gesprekken over de oorzaak van de klacht met het opladen van het energetisch systeem van mijn cliënten. Een onderdeel van dat systeem zijn chakra’s. Als deze niet helemaal goed functioneren, stroomt de energie niet goed en krijg je klachten. Een goede werking betekent een gezond lichaam en een gezonde geest. Maar om dat vast te houden is er ook inzicht nodig in waarom in eerste instantie de klacht is ontstaan. Anders ben je zo terug bij af. Denk jij dat integrale therapie jou ook kan helpen? Klik hier voor meer informatie of het maken van een afspraak.

Blijf op de hoogte!

Wil je geen blog, nieuws of acties missen? Like mijn facebookpagina.